Доживях недоволен от мен SEO клиент

06.07.2008 от Васил Тошков
Категории: SEO, Работа 

Тази дни ми се обади един клиент, които бях работил преди доста време, ама наистина доста време. Няма да споменавам имена, сайтове и ниши, за да не се обиди някой. Става въпрос за една от най-конкурентните откъм SEO ниши в България. Основната фраза дава 83,3 милиона резултата в Google, а от тях аз бях постигнал трето място за около три месеца.

Сумата – беше отдавна, бях глупав – 400 лева. Клиентът не искаше да си плаща за SEO поддръжка и напълно естествено сайтът му падна до девета позиция, което също не е толкова зле, след толкова време. Като се има предвид, че нямах достъп до сайта, докато го работих и махнах много от връзките, които тогава му държах от мои проекти. Даже много малко е паднал в търсачките.

Та, клиентът е недоволен и обвинява мен. По неговите думи са му „намалели продажбите“. Бил дал пари за оптимизация, а не забелязал да продава повече. Че аз да не съм отдел продажби? Обясних му как стоят нещата, колко са малко парите и как без поддръжка не стават нещата. Препратих го и към условията за използване на сайта, за да види, че не обещавам позиции и трафик.

Нямах намерение да разгласявам случая, но чета SEO Book (която Огнян любезно ми изпрати) и едно изказване на Aaron Wall ме мотивира да го направя. Книгата е доста добра, напечатал съм си я и усвоявам бавно нещата от нея. Като я завърша ще споделя впечатленията си. Малко се отклоних от темата, ето и цитата, който имах предвид (превеждам):

Позиционирах клиенти на 1-во място в Google за думи, които струваха повече от $10,000 на месец, като им вземах по-малко от $1,000 еднократно за услугата и още са недоволни. Това получаваш, когато приемаш клиенти еднократно и се продаваш като стока. Тези хора не могат да оценят какво получават.

До сега не съм срещал недоволстващи клиенти от SEO, напротив. Всеки втори такъв се е свързвал с мен в един по-късен етап, за да ми благодари. Бях събрал много благодарствени писма, които смятах да публикувам в сайта един ден като Testimonials, но това така и не стана. Едва ли и ще стане, като се има предвид, че целта ми е колкото се може по-малко да работя с клиенти.

Искам да Ви покажа, че еднократната SEO оптимизация е отживелица в България и не само. Може да донесе само проблеми, а резултатите са спорни. В моя случай има такива и това ясно се вижда, дори днес. Предлагам услуга „Регистрация в Търсачки“ – еднократен процес на популяризиране, но никой не я иска. Всеки иска всичко, да е номер едно, при еднократно плащане. Еми, не става!

бутон за споделяне в социални мрежи

Коментари

11 коментара за Доживях недоволен от мен SEO клиент

  1. Тодор Христов на 06.07.2008 20:27

    Този клиент явно не е разбрал добре за какво точно плаща. Той е мислел, че плаща за увеличение на продажбите, но те са пряка функция от продукта му, не толкова от SEO-то.

    Явно клиентът не прави добра разлика между брой посетители на сайта си и брой продажби. Двете неща са свързани, разбира се, но не е задължително да следват някаква правопропорционална логика.

  2. Kalin4y на 06.07.2008 21:26

    и аз имам един двама, но те ме търсиха след еднократна оптимизация. Искаха да излизат за ISO консултации и в момента са номер 1. В еднократната оптимизация включвам и 2 месеца безплатна поддръжка. Те след това не спряха да ми звънят защо аджеба не излизат и за търсене на ISO 9001 … така, че клиентите искат всичко за жълти стотинки.
    Васко, дан ти пука :D

  3. Manol на 06.07.2008 21:28

    Недоволни клиенти много, например във старата фирма ( която се занимаваше със даване под наем на електронни каталози на производители ) имахме подобен проблем – една фирма имаше по 5-6 запитвания на ден, а човека си мислеше, че запитванията идват ей така. Спряхме му сайта набързо :)
    Аз като програмист си избирам доста внимателно клиентите, за да не се получават такива неща, а ти си се ориентирал изцяло към лични проекти. То е ясно – от лични проекти се печели най – много.
    Поздрави.

  4. Китен на 07.07.2008 20:57

    Трябва всички колеги да работят на едни стандарти, като услуга-заплащане, тогава и клиентите ще се научат какво печелят-дават, а не да се пазарят като цигани за жълти стотинки. Ама в България сме – нормално!

  5. Радост Димитрова на 08.07.2008 13:32

    Напълно съм съгласна със всичко написано до тук. И аз в момента имам задачата да оптимизирам корпоративен сайт, но за мое огромно съжаление мнозина хора смятат, че това е проста работа и става само със щракане на пръсти и разбира се … пари не трябват за това. Всички искат да са първи в Гугъл, но само еднократно и за без пари не става. За съжаление наистина в България бавно се случват нещата и винаги се намира някой, който все да е недоволен и да критикува работата на другите.

  6. MacTeP на 08.07.2008 16:00

    Незнам в какво състояние е бил сайта на клиента ти, ама като цяло голяма част от клиентите не им е ясно, че SEO на калапав сайт не може да се прави, а и да се направи, това не значи повече клиенти, а значи повече посетители :)

  7. Васил Тошков на 08.07.2008 16:38

    Сайтът беше отвратителен. Някаква измислена система. Програмистът им уж беше добър, а от всичките указания, които си играх да му изпиша, успя да промени само заглавието на сайта. И това е по-добре от нищо, нали :) Оттам нататък само с връзки съм го бутал. Сайтът го нямаше никъде преди това. Абе, да се оправят.

  8. MacTeP на 09.07.2008 21:12

    Не е като да не ми се е случвало и на мен ;)

  9. Тодор Христов на 10.07.2008 11:39

    Според мен в подобни случаи е много важна т.нар. „мисионерска“, т.е. просветителската роля на фирмата-доставчик.

    Когато клиентите не разбират добре за какво плащат и какво получават (освен ако не се преструват, че не разбират), рискът накрая да се разочароват, без вина от доставчика, е сериозен.

    Аз и колегите ми например, въпреки, че сме в съвсем различен бранш от SEO, предлагаме някои услуги, които е доста трудно да бъдат обяснени, как работят, какви са ползите и т.н., и ни се налага да обясняваме по много начини – безброй устни разговори, чрез десетки статии и материали, и т.н.

    Много бавен и скъп процес е това, но в някои пазари и ниши според мен това е единствената възможност да се култивират и приобщават клиенти.

  10. alex на 24.07.2008 12:30

    мдам SEO-то не е еднократно като да си купиш 1кг сирене :))), за това в началото си има разработка а после подръжка :)

  11. Миро на 20.09.2009 18:45

    Здравейте хора,
    напълно съм съгласен с написаното от всички до тук и мога да кажа, че аз също съм се натъквал на подобни клиенти. Съгласен съм и с Тодор Христов до известна степен, ако клиентът не е известен със смисъла и усилията за постигане на добро SEO, ще е трудно. Лошото е, че в повечето случаи клиентите не са наясно с тези неща, идеята да се иска много, на малко цени(особено в България). Това е златно правило в нашата държава – тип „тарикатщина“ и „няма да ни щавят тия“. Какво да кажа …. освен май не са малко тези, които са имали взимали даване с такива клиенти. За това дай Боже повече разбрани и що годе грамотни клиенти….