Има ли бъдеще Flash в Интернет от SEO гледище?
Много хора взеха да ми говорят за Flash оптимизация, особено откакто Google се произнесоха, че вече индексират Flash сайтове. Много колеги около мен също са се запалили да учат Flash и предлагат подобни сайтове. В университета ми адски много хвалят едни курсове по Flash и хората се записват.
Най-странното е, че вече двама преподаватели се изредиха да ми обясняват колко голямо бъдеще имал Flash и как щели в бъдеще всички сайтове да се правят на него. Едни познати в средното също са им промили мозъците и са седнали да учат „езика на Интернет“, мотивирани, че са крачка преди другите.
Споря с всички тях, защото съм си SEO и Flash нещо не ми допада като техника. Не вярвам и че някога Flash сайт ще става за SEO. Нарекоха ме „неинформиран“, а аз се съгласих. Може би наистина нещо не съм много информиран, но те пък съвсем не са, щом започват с Flash, а не с HTML и CSS.
Един преподавател ми каза, че нямало начин да направиш разчупен сайт, без да използваш Flash. Контрирах го с един мой Java аплет, като му доказах, че с Java аплети мога да направя всичко, което може да се направи и с Flash. Помните ли колко бяха нашумели Java аплетите навремето? Сега изчезнаха.
Бяха изместени от Flash, просто защото се създават по-трудно. За да направиш аплет трябва да програмираш код, а за Flash е нужно просто да щракаш с мишката. Не че и там няма програмиране, но то е на едно привидно по-просто ниво. И в момента според мен Flash прогресира заради един голям пропуск в HTML – имплементирането на видео.
Просто няма по-лесен начин да се пусне видео в един сайт, от това да се мине през Flash. Трябваше да има таг <video>, както има таг <img>. В HTML 5.0 това е направено и според мен използването на Flash ще намалее с 90%, защото сайтове като YouTube просто ще си извикват видеото в оригиналния му формат.
Аз не съм против Flash и изобщо не го отричам. Не отричам никой език или технология. Само един глупак може да отрече език за програмиране или да твърди, че някой език е по-добър от друг. Всеки език е създаден спрямо нуждите на дадена система и си има определена цел и предназначение. Такъв е и Flash.
Но нека не забравяме каква е целта на езика – презентации и анимационни филми в Интернет. Толкова! Но да се прави цял сайт на Flash е пълна глупост. Може Google да го индексира – ОК, но може ли от един блок Flash да отличи отделни страници и да ги класира? Дори да може, няма как да ни насочи към конкретна страница. Тоест, пак не става за SEO!
Искам да кажа на Flash феновете – използвайте технологията по предназначение. И аз мога да правя сайтове само с HTML без CSS, но не се мъча. Това му е хубавото на уеб програмирането, че си има езици за всичко. Не е като да научиш един език и да импортваш библиотеки – по-лесно е :) Дано повече хора го разберат.
бутон за споделяне в социални мрежи
Коментари
20 коментара за Има ли бъдеще Flash в Интернет от SEO гледище?
-
Петър Мичев на 06.08.2008 19:39
Прочетох статията ти първо от iPhone-а ми, и още като прочетох заглавието ми стана супер смешно – та аз дори не мога да отворя Flash. Иначе по темата – наистина, за какво SEO може да се говори, като нито се знае коя фраза кога придобива някаква тежест, нито нищо. Знае се само, че вече се индексира. Тоест в момента може да се оптимизира само с външни връзки, както си беше и до сега. Поне за мен ще може да се говори за някакво оптимизиране (вътрешно) едва след година две.
-
И аз не харесвам флаш сайтове (обикновенно веднага ги затварям, освен ако не ми е много нужна информацията в тях), но за някои неща не си прав, например :
Може Google да го индексира – ОК, но може ли от един блок Flash да отличи отделни страници и да ги класира? Дори да може, няма как да ни насочи към конкретна страница.Отговора е да, може – http://www.asual.com/swfaddress/
;)
-
Като начало – не харесвам флаш сайтове, още преди години им се наситих бързо. Ако се използват отделни елементи – ОК , но цял сайт ?! :)
От друга страна – не всичко е СЕО :) Нека има и такива… -
Не само от SEO гледна точка ами и като удобство flash е адски неудобен и гнусен… аз от години нареждам всеки втори сайт правен изцяло на flash… не ме разбирайте грешно… flash е страхотна технология, но в ръцете на некадърците причинява много проблеми и нудобства… А тези „експети“ даващи мнения как флаш щял да измести незнам си кое са просто поредните некадърници нямащи си и идея от Интернет Маркетинг и никак не им е ясно, че хората отдавна не се радват на шарено, а искат полезна информация и когато не могат лесно да я намерят на 5тата секунда от престоя си в сайта, просто го затварят
-
Много приятни сайтове стават на флаш, дори Google и Adobe да предприемат още действия по индексирането на .swf, пак не бих правил изцяло сайтове на флаш. Аз и екипа ми използваме флаш единствено за флаш хедъри. А и HTМL е език, създаден да пренася информация през HTTP протокола, т.е. flash & HTTP не са напълно съвместими, може би трябва да се измисли друг протокол за пренос изцяло на флаш приложения, видео и др.
А и донякъде на HTML/CSS/Javascript може да се постигне същото както при флаш.
Един съвет: Правете сайтовете си на xHTML/CSS :)
Поздрави, Манол -
Васил Тошков на 07.08.2008 17:34
Имам едно предложение от една фирма, която прави само Flash сайтове, да сме работили заедно. Сайтовете им стрували към 2,000 лева. Те да правят сайтовете, аз SEO-то им. Устоях на примамливото предложение :)
-
Особенно привлекателно предложение ;) SEO-то включено ли е в тия 2000 ли е?
-
Васил Тошков на 09.08.2008 17:57
Не, SEO-то се плаща отделно. Ако беше включено, щеше да ме е срам да споменавам за случая :)
-
Здравейте!
Малко не дочетох и статията и коментарите… само ще кажа, че това за индексирането на страниците не е проблем, който няма решение… или по-скоро ще има решение в бъдеще.
Както gmail си направите хем ajax-ната пощата хем да имаш back и forward, така и flash сигурно има или ще има начин да го направи ;)
Съгласен съм, че обективно сравнително гледаш на нещата, но не мислиш какво може да бъде направено… стоиш и гледаш през призмата днес, а не утре или след 5 години когато flash може да ги има или няма или да е коренно различен от днешния… или html6 спецификацията да има доста неща свързани с flash ;)
Ако мнението бие на заяждане не е :)
Само изказвам мнение.Поздрави за добрата статия!
-
А на мен ми е чудно до колко може flash сайт да се „бута“ единствено за сметка на линкове. Някой може ли да сподели опит ?
-
Искам да кажа, че Flash е революционен олеснен софтуер, който тепърва се развива. ActionScript3.0 все още има къде да се доизпипа и Да аз съм напълно за сайтове изградени на Flash ще видам пример, кой сайт ме впечатли, че FLASH може всичко ето… gametube.org там виждам само FLASH + XML и донякъде има и JavaScript като AS файлове. Знаете ли защо съм ЗА тези сайтове, защото немогат да се хакнат, неможете да видите как работят (VIEW PAGE SOURCE), неможете да погледнете какво седи зад този SWF файл. А дори и да можете добре написат AS неможе да се хакне единственото нещо, което можете да направите е да свалите файла да използвате компилатора и ако го преведе правилно ОК, ако ли не НИЩО. Дори да ви го преведе нищо неможете да направите ;) Освен да видите кода и какво като го видите за да направите нещо на сайта, трябва да го качите обратно, а Вие неможете :) Главоно това е моята теория за Flash, защо той е най-добрия :) И нищо неможе да промени мнението ми :)
-
Васил Тошков на 18.08.2008 14:14
@Мартин Харалампиев – Това, което казваш за сигурността на Flash, не важи ли на 100% за HTML, CSS, JavaScript? Там пак можеш да свалиш кода, да го гледаш, но отново трябва да го качиш, за да го видят другите, което трудно се получава :)
-
@Мартин Харалампиев – SWF файловете много лесно могат да се декомпилират на ресурси и AS. Това в случай, че не се защити SWF от декомпилиране, обаче това последното съм забелязал малко хора се сещат да го правят. „Да аз съм напълно за сайтове изградени на Flash ще видам пример, кой сайт ме впечатли“ – тука хората се опитват да ти обяснят колко неудачно решение е изцяло flash базиран сайт от гледна точка на SEO, никой не ти говори за „впечатляване“ и шарения. То е ясно, че в чисто визуален аспект flash мачка, но това ли следва да бъде единствената цел на един проект ?
-
#Васил Тошков – Да точно това исках да кажа, че за да го хакнеш трябва да качиш SWF файла отново на хоста, което мисля, е че това не е непосилно но е много трудно да се направи, особено ако хостът ти е вкъщи ;)
-
Всъщност много малко знам за SEO да не кажа нищо, може ли някой да ме светне, точно какво представлява това в FLASH и какво, общо има с него ?
-
Извинете за тройния пост, но искам да попитам Компота знаеш ли откъде мога да си дръпна декомпилатор на SWF то FLA – за учебна цел е все още уча AS3 :) И съм леко новичък :)
-
Всяко нещо с времето, мястото и приложението си. Крайностите в каквато и да е посока са вредни. Flash и AJAX и позволяват да правим неща, които с прост HTML просто не биха били възможни. За сметка на индексирането.
Дори да предположим че текстовете от Flash-а се индексират перфектно (ха-ха). Това са динамични файлове с timeline. Като кликне на резултат от Google, потребителя дали ще се озове точно на кадъра с този текст? AJAX-а динамично издърпва съдървание. Ми… погледнете кода на нчкой суупермодерен AJAX-сайт. Това си е черна дупка. Да мове да се добавят sitemaps, и алтернативно съдържание/коментари, ама просто не е същото.
Ползваемостта и в двата случая клони към 0, така че – разумно.Мартине – виж в Google. Има 2-3 решения, ама се опасявам че никое не е беплатно, не винаги работят, а когато го правят резултата може да е доста объркан. Ако наистина искаш да учиш – има сайтове за споделяне на source файлове. Разрови се, много по-човешки и удобно ще ти е. И при наличие на source понякога ми е отнемало седмица да разбера аджаба тоя какво точно и как прави.
-
Александър Колев на 07.10.2008 16:54
Здравейте,
Мартин Харалампиев, има наистина много хубави флаш сайтове – http://www.2advanced.com/ , но въпреки това FLASH е създаден за мултимедиини презантации. Оттам нататък може да разчуи даден сайт с някоя анимация. Но цял сайт с него – не. Само сайтове, които не целят толкова много оптимизация, а `гъзарийка`. Като сайтове за кока кола, ферари и т.н. -
Димитър на 07.11.2008 01:05
Имам един въпрос,виждам че има специалисти.Имаме изцяло флаш сайт,интро и самия сайт на няколко езика като всеки език е на отделно swf.Google индексира само HTML кода на интрото и не стига до самия сайт ,до кода на всeки един език.Как да се реши този проблем???
-
az на 31.03.2009 10:12
Димитър:
като направиш хтмл на всеки свф файл
вариант 2 да направиш и хтмл версия


